Friday, August 10, 2012

Η εποχή της ντομάτας

Δεν περνά μέρα δίχως να φάω σαλάτα. Είναι πάντα στο τραπέζι μου, συνοδεύοντας και συμπληρώνοντας το κυρίως πιάτο ή, ενίοτε, σερβιρισμένη με φρέσκο ψωμί ως το κυρίως γεύμα μου.





Τους χειμερινούς μήνες, πρωταγωνιστούν οι πράσινες σαλάτες με φέτες μήλου ή αχλαδιού, χοντροκομμένα καρύδια ή φουντούκια και μια δυνατή βινεγκρέτ, μαζί με ένα μεγάλο κομμάτι μπλε τυρί ή ένα σκληρό κεφαλοτύρι.






Το καλοκαίρι όμως, τα πράγματα αλλάζουν. Κι αυτό γιατί κάνει την εμφάνισή της η ντομάτα. Ο πιο εύγευστος, γλυκός καρπός του καλοκαιριού. Ένα φρούτο που λανθασμένα θεωρούμε λαχανικό.






Όλα τα είδη ντομάτας περνούν απ' την κουζίνα μου κατά τους ζεστούς, θερινούς μήνες και χρησιμοποιούνται όχι μόνο σε σαλάτες αλλά και σε σάλτσες για κρεατικά, σε γαρίδες σαγανάκι, γεμιστά, πιλάφι με πλιγούρι και σε μια πεντανόστιμη σάλτσα για πίτσα που πρέπει οπωσδήποτε να μοιραστώ μαζί σας κάποια στιγμή.






Μεγάλες, μικρές, πομοντόρια, κουμάτο, cherry, heirloom, όλες τις βρίσκω ακαταμάχητες. Κάθε βδομάδα γυρνάω από τη λαϊκή σέρνοντας τα πόδια μου απ' το βάρος της παραγεμισμένης με ντομάτες σακούλας και κάθε φορά αξίζει τον κόπο.






Το πιάτο αυτό προέκυψε από την ανάγκη μου να γευτώ μια ακόμα ντοματοσαλάτα. Ήθελα να ξεφύγω από την κλασική χωριάτικη, που ομολογουμένως είναι η αγαπημένη μου καλοκαιρινή σαλάτα με διαφορά, αλλά και να χρησιμοποιήσω και τον δυόσμο που είχε περισσέψει από τα ντολμαδάκια που έφτιαξα πριν λίγες μέρες. Δεν πετάω τίποτα, σας το έχω πει, έτσι;






Ο δυόσμος κι η ντομάτα είναι από τους πιο εκλεκτούς γευστικούς συνδυασμούς και το λάδι δυόσμου είναι η νέα μου εμμονή. Ελαιόλαδο, φρέσκος δυόσμος, αλάτι· τα τρία υλικά που χρειάζονται για να δημιουργηθεί το πιο απολαυστικό και αρωματικό κατασκεύασμα που μπορεί να συνοδεύσει μια ζουμερή μπριζόλα ψημένη στο μπάρμπεκιου, ένα μεγάλο ψάρι ψημένο στο γκριλ και ασφαλώς αυτή τη φρεσκότατη και δροσερή σαλάτα.











Ντοματοσαλάτα με Λάδι Δυόσμου, Φέτα και Ελιές Καλαμών

Δεν μπορώ να ζήσω χωρίς φέτα κι έτσι η προσθήκη της στη σαλάτα ήταν αναπόφευκτη. Μπορείτε βέβαια να χρησιμοποιήσετε οποιοδήποτε μαλακό κατσικίσιο τυρί σας αρέσει.






Μερίδες: 2 ως κυρίως γεύμα / 4 σαλάτας

Υλικά
Διάφορες ώριμες μικρές ντομάτες, γύρω στα 400 γρ., ή μεγαλύτερες ντομάτες αν προτιμάτε (εγώ χρησιμοποίησα heirlooms)
Ένα μεγάλο κομμάτι φέτα
9-10 ελιές Καλαμών, χωρίς κουκούτσι κατά προτίμηση

για το λάδι δυόσμου
Ένα μεγάλο μάτσο φρέσκο δυόσμο, γύρω στα 15 γρ.
150 ml εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο
Μια πρέζα αλάτι

Φυλλαράκια δυόσμου, για γαρνίρισμα

Ειδικά εργαλεία: μικρός επεξεργαστής τροφίμων


Προετοιμασία

για το λάδι δυόσμου
Κόψτε τα φύλλα του δυόσμου και πετάξτε τα κοτσάνια. Τοποθετήστε τα φύλλα μέσα σ' ένα μικρό επεξεργαστή τροφίμων μαζί με το ελαιόλαδο. Επεξεργαστείτε μέχρι να έχετε ένα ομοιογενές μείγμα και προσθέστε το αλάτι.


Κόψτε τις ντομάτες στη μέση κι αν χρησιμοποιείτε μεγαλύτερες, κόψτε τες σε κομμάτια. Τακτοποιήστε τες σε μια πιατέλα, θρυμματίστε τη φέτα από πάνω και σκορπίστε τις ελιές. Μ' ένα κουτάλι, ρίξτε όσο λάδι δυόσμου επιθυμείτε και γαρνίρετε με μερικά μικρά φύλλα φρέσκου δυόσμου.
Σερβίρετε αμέσως με λίγο ψωμί κι ένα κρύο μπουκάλι λευκό ξηρό κρασί ή με το κυρίως γεύμα σας.

Το λάδι δυόσμου διατηρείται στο ψυγείο για 1-2 μέρες.





9 comments:

  1. Ουάου, λάδι δυόσμου! Θα το κάνω άμεσα μιας και έχω ένα ματσάκι στο ψυγείο. Με άλλες αναλογίες (λιγότερο λάδι) γίνεται άνετα και πέστο δυόσμου φαντάζομαι! Ωραία μου έδωσες ιδέα Μαγδούλα! Σε φιλώ!
    (τι θα γίνει, δεν θα κατέβεις Ελλάδα για διακοπές?)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Θα σου αρέσει σίγουρα, δοκίμασέ το! Θα κατέβουμε αργότερα, όχι ακόμα. Εσύ θα πας; Φιλιά!!

      Delete
    2. Μπα δυστυχώς, αλλά θα έρθει η αδερφή μου, οπότε παρηγοριέμαι :) Φιλιά πολλά, καλά μαγειρέματα!

      Delete
  2. Τι ακαταμάχητη σαλάτα.
    Τι ολοζώντανες φωτογραφίες.

    Το λάδι διόσμου είναι εξαιρετική σύλληψη!!

    Σε φιλώ Μάγδα μου!

    ReplyDelete
  3. Μμμμ! Λάδι διόσμου! Ωραία ιδέα! Να σου προτείνω κι άλλο ένα φρούτο που δε το περίμενα αλλά πάει ωραία με τις πρασσινάδες: ακτινίδιο!

    ReplyDelete
  4. Λάδι δυόσμου;; θα το φτιάξω μόλις πάω στο χωριό που έχω έναν υπέροχο δυόσμο.Λες αν το κρατήσουμε περισσότερες μέρες να χαλάσει;;
    Καλή εβδομάδα.

    ReplyDelete
  5. Χρυσαυγή — άσε, έχω εθιστεί. Σ' ευχαριστώ!

    Κατερίνα — δεν το έχω δοκιμάσει ποτέ το ακτινίδιο σε σαλάτα. Ευχαριστώ για την ιδέα!

    Ξανθή — δεν νομίζω να χαλάσει αλλά σίγουρα θα χάσει τη φρεσκάδα του. Μπορείς να φτιάξεις λιγότερο, όσο χρειάζεσαι μονάχα. Με δυόσμο απ'το χωριό θα είναι φανταστικό! Καλή εβδομάδα!

    ReplyDelete
  6. Σχεδόν 3 εβδομάδες έχω να εμφανιστώ εδω. Αυτό δε σημαίνει ότι δε κάνω τις συνταγές σου!Δεκα μέρες τώρα κάνω τις διαιτητικές γιατί έμαθα στην πράξη ότι οι λαχταριστες συνταγές σου σε συνδιασμό με το διάβασμα των σπουδών μου ήταν ένας συνδιασμός που έκανε τα καλοκαιρινά μου φορέματα να μην κλείνουν!Έτσι, πότε ο φρέσκος αρακάς σου, πότε η σαλάτα με τα ντοματίνια (ποσο πολύ ταιριάζει η φέτα με το δυόσμό!!!!Μπράβο!)δίαιτα χωρίς δίαιτα κάνω με τη βοήθεια σου!Και για γλυκό: τη λεμονάδα σου και το σορμπέ μάνγκο που σκοπεύω σύντομα να δοκιμάσω. Τα υλικά είναι αγορασμένα σε περίπτωση ακραία υπογλυκαιμίας. Ευχαριστώ πάρα πολύ που γεμίζεις το σπίτι μας με όμορφες μυρωδιές και γεύσεις που μας βοηθουν να ανοιξουμε τις καρδιές μας πάνω από ένα τραπέζι. Καλά μαγειρέμματα και ακόμα καλύτερη άνοιξη!Αγγελική. (Α.Τ.)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Χαίρομαι πολύ που σου άρεσε η σαλάτα Αγγελική και τώρα που άρχισα να βρίσκω νόστιμες ντομάτες θα μπει και πάλι στο πρόγραμμα μου αυτή η σαλάτα. Όσο για τα διαιτητικά που λες, έχω πολλές συνταγές που ενώ δεν τις "διαφημίζω" ως διαίτης, είναι πράγματι ελαφριές και χωρίς πολλά λιπαρά. Ίσως πρέπει να κάνω μια ειδική κατηγορία, αλλά αν ψάξεις λιγάκι νομίζω θα τις ανακαλύψεις.
      Το σορμπέ είναι τέλειο, αν βρεις ευκαιρία δοκίμασέ το. Καλή άνοιξη να έχεις κι εσύ!

      Delete